作家にとっちゃ迷惑

HORROR writer Stephen King last night dismissed claims his violent stories had sparked the Virginia Tech massacre.
Cho Seung-Hui - who killed 32 people in his gun rampage - was a huge fan of the best-selling author.
But King, 59, said even his most terrifying tales such as The Shining and Carrie would not drive people to murder.
And he branded 23-year-old loner Cho a "paranoid a**hole".
Teachers at Virginia Tech have been criticised for not raising the alarm when Cho began writing stories filled with violence.
But King said staff could not know what was real and what was fantasy.
He added: "Most creative people visualise what we will never actually do.

'MY BOOKS DON'T LEAD TO KILLINGS'

 スティーブン・キングが、自らの小説がヴァージニア工科大学の殺人事件に影響を与えたんじゃないかという話に対して反論。
 キング曰く、「あの犯人はパラノイドのアホ」だそうで。犯人が暴力的な小説を書いていたということに対しても、「教員は現実とファンタジーの区別がついていない」とバッサリやっている。そして、「ほとんどの創作者は、実際に起こりえない事を創造するんだ」と続けている。
 そりゃあそうだよねー。だいたい、SF作品がオウム真理教を生み出したとか、ホラービデオが宮崎勤を生み出したとか、バイオレンス小説が銃撃事件を生み出したとか、責任の転嫁が安直すぎるんだよねー。こんな事件って、背景にかなり複雑な要因があるに決まってるじゃん。責任を無関係な何かのせいにするのは簡単だし、聞いている側にとってもわかりやすいんだけど、その「わかりやすさ」っていうのは、総じて危険なんだよねー。簡単かつ短絡的に納得しちゃって思考停止するという意味でさ。
 それをやっちゃうと本当に分析すること、本当に考えることを止めてしまうので、危ないんだよね。